Bôi trơn đặc biệt cho tàu biển.

Author
Các bác ơi, ai là pro cho em hỏi trên tàu có những vị trí nào cần dầu bôi trơn đặc biệt không ạ?
Theo em được biết thì dầu mỡ sử dụng trên tàu biển thương phải là loại có những đặc tính đặc biệt để chống lại nước, nhất là nước muối. Nếu sử dụng dầu mỡ thông thường thì sẽ dễ bị rửa trôi bởi nước, hơi nước muối cũng làm hỏng dầu mỡ dẫn tới việc phải bảo quản, thay dầu mỡ thường xuyên. Hơn nữa khi dùng các loại dầu mỡ thông thường, bề mặt các chi tiết máy sẽ không được bảo vệ tốt khỏi các tác động của nước và nước muối nên dễ hỏng hóc.
Có bác nào biết những vị trí nào hay bị khô dầu, hay bị hỏng hóc và cần bôi trơn đặc biệt không ạ?
 

Tieubu

Chuyên gia cao cấp
Ðề: Bôi trơn đặc biệt cho tàu biển.

Trên tàu thì cái gì cũng quan trọng cả nhưng theo mình thì những cơ cấu, chi tiết liên quan đến tính năng cơ bản của tàu như hệ thống truyền động động lực, hệ thống lái, hệ thống neo. Vì hỏng những hệ thống này thì đi = niềm tin.
Các gối đỡ trục và các chi tiết có chuyển động thì cần phải "chăm sóc đặc biệt".
 
Author
Ðề: Bôi trơn đặc biệt cho tàu biển.

Cám ơn bác Tieubu01 đã quan tâm. Mặc dù bài trả lời của bác hơi chung chung nhưng rất đúng bác ạ. Trên tàu lênh đênh như vậy mà chẳng may bị hỏng hóc vì thiếu bôi trơn thì mệt lắm.
Em xin hỏi các bác một trường hợp cụ thể là trục của chân vịt của tàu được bôi trơn như thế nào ạ?
Tiện đây em xin quảng cáo luôn là em có sản phẩm để bôi trơn cái đó. Nhưng em vẫn muốn biết rõ cấu tạo và cách bôi trơn vì thực sự em chỉ biết là có sản phẩm thôi chứ chưa bán được. Và việc bán dầu mỡ bôi trơn phải đi kèm với sự hiểu biết kỹ thuật và phải biết tư vấn nữa đúng không các bác.
 
Last edited:
Ðề: Bôi trơn đặc biệt cho tàu biển.

Ở đây có nói về hệ thống bôi trơn cho động cơ Diezel tàu thủy http://www.mediafire.com/?k18qvpsm7oz577p
Còn nhiều các hệ thống bôi trơn, dầu mỡ bôi trơn khác cho các cơ cấu khác trên tàu thủy nữa. Một thời gian nữa có tài liệu mình sẽ post

LUBRICATION SYSTEM
The lubrication system of an internal-combus-tion engine is very important. If the lubricatingsystem should fail, not only will the engine stop,but many of the parts are likely to be damagedbeyond repair. Therefore, when lubrication failureoccurs, the engine can seldom be run againwithout a major overhaul.The lubricating system delivers oil to themoving parts of the engine to reduce friction andto assist in keeping the parts cool. Most diesel andgasoline engines are equipped with a pressurelubricating system that delivers the oil underpressure to the bearings and bushings and alsolubricates the gears and cylinder walls. The oilusually reaches the bearings through passagesdrilled in the framework of the engine. Thelubricating system of a typical diesel engine isshown in figure 7-10.All of the engine parts are lubricated with oildelivered by a gear-type oil pump. This pumptakes suction through a screen from an oil panor sump. From the pump, the oil is forced throughthe oil filter and the oil cooler into the main oilgallery. The oil is fed from the main gallery,through individual passages, to the main crank-shaft bearings and one end of the hollowcamshaft. All the other moving parts andbearings are lubricated by oil drawn from thesetwo sources. The cylinder walls and the teeth ofmany of the gears are lubricated by oil spraythrown off by the rotating crankshaft. After theoil has served its purpose, it drains back to thesump to be used again.The oil pressure in the line leading from thepump to the engine is indicated on a pressuregauge. A temperature gauge in the return lineprovides an indirect method for indicatingvariations in the temperature of the engine parts.Any abnormal drop in pressure or rise intemperature should be investigated at once. It isadvisable to secure (shut down) the engine untilthe trouble has been located and corrected.Constant oil pressure, throughout a widerange of engine speeds, is maintained by the oilpressure relief valve that allows the excess oil toflow back into the sump. All of the oil from thepump passes through the filter unless the oil iscold and heavy or if the filter (or oil cooler) isclogged. In such cases, the bypass valve (filterbypass valve or cooler bypass valve) is forcedopen; and the oil flows directly to the engine. Partof the oil fed to the engine is returned throughthe bypass filter, which removes flakes of metal,carbon particles, and other impurities.
 
Last edited:
P

pavelle129

Ðề: Bôi trơn đặc biệt cho tàu biển.

Theo mình được biết thì dầu bôi trơn cho bạc trục chân vịt mới cần dùng loại dầu chống nước. còn lại thì dùng dầu đặc biệt cho động cơ diesel tàu thủy.
Tùy thuộc vào hệ thống bôi trơn cho máy chính là cacte ướt hay cacte khô mà chọn dầu cho phù hợp.....
Nếu tìm hiểu rõ hơn bạn tìm sách về động cơ diesel tàu thủy sẽ hiểu rõ hơn
 
Top